Menu
Bewustwording

5 tips om je mentaal voor te bereiden op de kerst

Pakjesavond is geweest en de stoom is eindelijk van de ketel. Met heel veel liefde hebben we de Sint weer op zijn boot terug naar Spanje gezet en kunnen we allemaal weer rustig ademen. Het zijn drie weken vol spanning geweest en stiekem is het toch elk jaar weer een hele opgave voor veel kinderen. Het vraagt veel van ze. Fysiek en mentaal. En eigenlijk niet alleen van onze kinderen, maar net zo goed van ons. Tijd dus om even stil te staan bij de afgelopen weken. Om even wat rust in te lassen en te herstellen zodat we langzaamaan richting de kerst kunnen gaan. En hoe kun je er nu voor zorgen dat de kerstperiode minder spanning en stress oplevert? In deze blog lees je 5 tips om je voor te bereiden op de kerst.

Reflecteren

Om ervoor te kunnen zorgen dat je beter voorbereid de kerst tegemoet gaat is het van belang om te reflecteren. En daar is de hele Sinterklaas periode een onwijs fijn handvat voor. Tijd dus om de balans op te maken.

1.De balans

Blik eens terug naar de afgelopen weken. En bedenkt jezelf eens twee dingen: Wat werkte er wel? En wat werkte er juist helemaal niet. Schrijf dit eens uit voor jezelf. Hadden jullie bijvoorbeeld een aftelkalender gemaakt? En werkte dit goed? Fijn! Dat is iets wat je dus kunt meenemen richting de aanloop naar de kerst. Je zou bijvoorbeeld nog een adventskalender kunnen maken. Hier in huis hebben wij de adventskaarsen. Absoluut niet omdat wij gelovig zijn, maar omdat het zo fijn en duidelijk is voor onze kinderen. Elke zondag steken we een nieuwe kaars aan en de laatste kaars gaat aan op de zondag voor kerst. Lekker duidelijk dus en elke avond tijdens het eten zien we hoeveel weken het nog zijn.
Goed dus om eens terug te kijken naar wat er wel en wat er niet werkte voor jullie.

2. Energie

Hoe stond het de afgelopen weken met jouw energie en de energie van je kind(-eren). Kijk eens waar je onwijs op leegliep. Nu je terugblikt op deze situatie kun je misschien makkelijker inzien waar het lek zat. En wat heb je hiervoor nodig om ervoor te zorgen dat je hier de volgende keer niet weer op leegloopt.
Wanneer je nu goed inzicht hebt op de energie van jezelf en die van je kind(-eren), kun je goed bepalen wat je nodig hebt tijdens de kerstdrukte. Liep jij bijvoorbeeld helemaal leeg door de stress van het voorbereiden van de gourmet tijdens pakjesavond? Maak het jezelf dan eens wat makkelijker tijdens kerst. Dat blik soep gewoon opentrekken is misschien niet eens zo’n gek idee als jij hierdoor de relaxte mama kan zijn. Choose your battles wisely!

3. De agenda

Kijk eens terug naar de agenda die je had tijdens de drukke sint periode. Was die reëel? En in hoeverre heeft de agenda invloed gehad op jullie energiehuishouding. Was het teveel? Of was het precies goed? Misschien dat er achteraf gezien prima iets geschrapt had kunnen worden waarvan je eerst dacht dat het echt belangrijk was. En kijk dan ook eens naar de balans tussen leuke activiteiten en de rust/herstelmomenten die je hierbij had. Leg dan eens de agenda ernaast voor de periode vanaf nu tot en met kerst. Is er genoeg balans tussen drukte en stoom afblazen? Misschien dat er nog wat gestreept kan worden in je agenda of misschien dat het nodig is om wat te schuiven om de balans te vinden.

4. Valkuilen

Zijn er momenten geweest tijdens de afgelopen weken dat het even finaal mis ging? Misschien was jij wel die mama die om vijf uur in de ochtend wakker schoot om erachter te komen dat de schoentjes nog gevuld moesten worden. Shit happens to the best, dat is wat zeker is! Absoluut geen ramp natuurlijk, maar wel een fijne les om eens naar terug te kijken. Waarschijnlijk zat je hoofd die dag zo vol, dat het er helemaal bij inschoot. Of misschien ben jij wel gewoon geen held in deze dingen. Dat kan natuurlijk ook. Dan ben jij gewoon heel goed in andere dingen.

Het is in ieder geval wel goed om eens te reflecteren naar de kerst. Wat zou je met kerst kunnen doen om deze dingen makkelijker te maken voor jezelf? Misschien dat jij al wat dingen vooruit kunt plannen? Of bel je familie op en vraag ze of ze ook een gang van het diner kunnen maken (vinden ze vaak nog leuk ook). Hoe dan ook, behoed je voor de valkuilen en maak het jezelf niet te moeilijk.

5. Four Gift Rule

Deze regel vond ik in een artikel bij de Club van Relaxte Moeders. En werkelijk waar, hij zou in de grondwet moeten staan. Een regel die ik jullie absoluut niet kan onthouden, want ik vind het dus echt geniaal! De regel luidt als volgt:
Je koopt voor je kinderen vier kado’s met Sinterklaas (of Kerstmis dus in dit geval).
1. Een kado wat je kind graag wil hebben
2. Een kado wat je kind nodig heeft
3. Een kado wat je kind kan dragen
4. Een kado wat je kind kan lezen.

Fantastisch toch?! Hier zouden we er zelf nog één regel aan toevoegen. En dat is een kado wat we samen kunnen spelen. Het is namelijk vaste prik dat we een gezelschapsspel kopen met Sinterklaas of kerst. Het maakt het winkelen in ieder geval een stuk makkelijker. Zo houd jij meer tijd over om eens proef te koken voor het kerstdiner. Of misschien wel het beste, een stuk relaxter de aanloop naar kerst beleven. En misschien is dat wel de beste regel van allemaal.


BEN JIJ AL LID VAN DE MORRIS + MAAN CLUB?

Join the Morris + Maan club

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en de ontvang de nieuwste blog, acties en inspiratie in je mailbox.

No Comments

    Leave a Reply