Menu
Bewustwording

Avondeten: zo houd je het gezellig aan tafel

Worden jouw kinderen ook ineens heel erg druk als je partner thuiskomt? Of eisen ze meteen jouw aandacht op als je net thuis bent? Met het gevolg dat het feest (lees: drukte van belang) is als jullie gaan avondeten? In deze blog neemt Lisette Lagendijk-Pas je mee naar de eetmomenten van haar gezin en hoe haar gemoedstoestand hier effect op had.

Met tegenzin naar huis

Een paar jaar geleden ging ik vaak met tegenzin naar huis toe. Als ik thuiskwam van het werken vloog Dylan namelijk meteen naar me toe om vervolgens meteen mijn aandacht op te eisen. Heel erg leuk natuurlijk, maar ik merkte ook dat ik het irritant begon te vinden. Hij bleef maar praten tegen mij en ik kreeg nauwelijks de tijd om even hoi te zeggen.

Nog geen ruimte

Aandacht kunnen geven aan Dylan, daar had ik nog helemaal geen ruimte voor. Ik was nog druk bezig met het werk in mijn hoofd. Ik had het destijds nog niet door dat dát de rede was waarom ik zo weinig aandacht aan Dylan schonk als ik thuiskwam. Dat ik nog zo druk was in mijn hoofd met het werk dat ik het maar irritant vond als hij meteen begon te praten tegen mij. Daar was helemaal geen ruimte voor bij mij.

Aandacht voor Jeroen

Vaak wilde ik ook nog even met Jeroen, mijn partner, praten. Dat liet Dylan alleen niet toe. Ik kon daar soms echt zo van balen. Het gevolg was vaak dat ik Dylan half de aandacht gaf en maar begon met het eten te koken. Daar ging Dylan dan niet mee akkoord en hij werd dan ontzettend vervelend.

Feest tijdens het avondeten

Tijdens het avondeten was het dan ook altijd feest. Dylan kon dan ontzettend vervelend zijn. Hij probeerde op een negatieve manier de aandacht te trekken. Dat lukte hem natuurlijk heel erg goed, maar dat was niet de juiste manier natuurlijk. Het gevolg was vaak dat ik ontzettend geïrriteerd was en Dylan op de gang belandde.

Ongemerkt je “shit” meenemen

Nu weet ik inmiddels precies waar dit gedrag vandaan komt. Veel gevoelige kinderen hebben namelijk feilloos door dat jij “de shit” van je werk mee naar huis neemt. Je hebt het zelf vaak niet eens door dat je onbewust nog met je werk bezig bent. Zelfs als je denkt dat je er niet mee bezig bent, is het toch vaak wel zo.

Ze houden jou liefdevol een spiegel voor om de aandacht op te eisen

Door irritant te gaan doen willen ze eigenlijk liefdevol zeggen dat je nog even de tijd moet nemen om je werk te verwerken. Je kan nu geen echte aandacht aan jouw gevoelige kind geven. Dat is juist wat ze graag willen. Echte oprechte aandacht. Het zorgt voor veiligheid. Iets wat gevoelige kinderen juist heel erg belangrijk vinden.

Wat helpt voor jou om “de shit” van jouw werk te verwerken?

Kijk voor jezelf wat je nodig hebt om “de shit” van je werk te verwerken voordat je thuiskomt. Of wat je thuis nodig hebt om “de shit” te verwerken. Zo kan het zijn dat je even een douche wilt nemen als je thuiskomt. Of dat je even 5 minuten langer in de auto blijft zitten. Het is heel erg persoonlijk wat helpt. Het is ook een kwestie van uitproberen en je er vooral van bewust te worden. Wat helpt wel en wat helpt niet. Voor mij is de graadmeter als Dylan irritant gaat worden.

Ik ga altijd vanuit mijn werk lopen op de heide

Ik ga tegenwoordig uit het werk eerst een stuk lopen op de heide. Heerlijk een rondje van een halfuur of langer. Zodra ik merk dat ik niet meer bezig ben met mijn werk in mijn hoofd ga ik naar huis toe. Op deze manier heb ik wel de ruimte om er voor Dylan wanneer ik thuiskom, er te zijn en hem oprecht de aandacht te geven. Dit zorgt dat het een stuk rustiger is als ik net thuis kom. Het avondeten is daardoor ook een stuk rustiger.

Mocht ik een keer thuiskomen en ik raak geïrriteerd, dan ga ik meteen onder de douche

Mocht ik een keer thuiskomen na het lopen en ik merk dat ik toch geen ruimte heb voor Dylan. Dan spring ik alsnog onder de douche. Dan had ik blijkbaar iets meer nodig dan een wandeling op de heide.Op deze manier is het avondeten een stuk gezelliger

Je zult echt gaan merken dat als je een goede overgang maakt van het werk naar thuis, dat het een stuk gezelliger gaat worden aan tafel. Het bijkomende effect is ook dat je energie overhoudt.

Natuurlijk zijn we nu (bijna) allemaal massaal thuis aan het werk vanwege het Corona Virus. Des te groter is dus nu de valkuil dat je niet afgeschakeld bent wanneer je stopt met werken en de aandacht naar het thuisfront brengt. Zorg dus in deze tijden extra goed voor jezelf. Ga bijvoorbeeld eerst even een rondje wandelen voor je jezelf in de drukte van het huishouden mengt. Of neem even die douche. Kijk wat voor jou het beste werkt.

Lisette Langendijk-Pas is een HSP Coach voor meer rust binnen jouw HSP gezin. Op haar site www.enjoyhsp.nl vindt je meer informatie over haar trajecten. Ze heeft een gratis E-Book over meer rust in je gezin en tevens kun je er een fijne HSP test vinden.


Eerdere berichten van Lisette

No Comments

    Leave a Reply