Menu
Bewustwording

HSK en school // wat werkt wel?

Je herkent het waarschijnlijk wel. Dat witte koppie, dat bijna doorschijnend lijkt wanneer je kind uit school komt. Geen gezonde blos op de wangen te herkennen. Leeg, uitgeput van de hele dag school. De juf koppelt terug dat je kind een heerlijke dag heeft gehad en lekker vrolijk was. Dat kind herken jij totaal niet. Thuis is het alsof de bom barst. Alles is stom. Jij ziet boos en opstandig gedrag. Helemaal overprikkeld.

Ook hier was dit scenario vaste prik bij onze oudste. Inmiddels wordt hij ouder en weet hij zijn emoties beter te reguleren. En ik weet wat hij nodig heeft om te kunnen ontladen na school. Hoe zijn batterij weer wat aangevuld kan worden.

Dat barsten van de bom is een scenario wat niet zo hoort te zijn. Net als wanneer je kind blijft aangeven dat school niet leuk is. En je hem of haar steeds meer een beetje van zichzelf ziet verliezen.

Hoe komt dat nu precies? En vooral, wat hebben ze nodig om met plezier naar school te gaan?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat HSK (hoogsensitieve kinderen) een andere leerbehoefte hebben. HSK zijn visueel-kinesthetisch ingesteld. Dat wil zeggen dat ze leren door te zien en te voelen/ervaren. En laat het nu zo zijn dat een groot gedeelte van het onderwijs nog auditief ingesteld is. Het is dus ontzettend belangrijk om te weten of de leerstof hier op school bij aansluit.

TIP: Wil je checken of een kind visueel ingesteld is? Vraag hem of haar dan eens wat ze gisteren gegeten hebben. Kijkt het kind als eerste omhoog dan heeft het een visuele leervoorkeur.

Daarnaast kunnen HSK enorme kameleons zijn. Ze passen zich snel aan. Aan de groep, aan de leerstof of aan de leerkracht. Zelfs als dit ten koste gaat van zichzelf. Onbewust doen ze dat om constant een balans te creëren.De valkuil hierbij is dat HSK kunnen gaan onderpresteren. Het is aan jou als ouder en aan de leerkracht om hier alert op te zijn. Dat aanpassingsvermogen zie je vaak ook bij hoogbegaafde kinderen (hoogbegaafde kinderen zijn namelijk altijd hoogsensitief. Hoogsensitieve kinderen hoeven daarentegen niet hoogbegaafd te zijn).

Faalangst

Ook faalangst zie je vaak bij HSK. Het zijn kanjers in observeren en doen dit vaak net zo lang tot er het vertrouwen is dat ze het kunnen. Een grote behoefte aan autonomie is hiervan bij belang. Geef ze de ruimte en het vertrouwen om vanuit intuïtie te kunnen leren en te ontdekken. Helaas is het zo dat er vaak nog binnen het huidige schoolsysteem er veel gedaan MOET worden. Ook is er vaak een hoge prestatiedruk. Zo geeft mijn zoon aan dat zijn grootste blokkade op school het “moeten” was. En vooral wanneer hetgeen voor hem geen functie heeft. Dat hij er niet de nut van inziet of het toe kan passen binnen zijn leven.

De vraag is dan ook of het verstandig is om je kind te leren dit te negeren. Maakt hij of zijn de taken om er zelf van te leren, of maakt hij of zijn het voor de leerkracht? En wat brengt het je kind? Waarschijnlijk alleen maar meer kans op een burn-out op latere leeftijd wanneer dit gevoel genegeerd wordt.

Kaders

De vraag is dan ook of er de ruimte is op school om zelf invulling te mogen geven aan deze taken. Daar komt die grote behoefte aan autonomie weer om de hoek kijken. En daarbij is het ook enorm belangrijk dat er ruimte is om dingen op een creatieve manier in te mogen vullen. En dat wil absoluut niet betekenen dat ze altijd hoeven te schilderen of tekenen (al hebben ze daar vaak wel veel behoefte aan), maar daarmee bedoel ik zeker ook de manier waarop ze leren. Laat ze bijvoorbeeld een project maken of iets dergelijks. Vaak kunnen ze dit heel goed zelf bedenken en zie je ze ook meteen opbloeien. Wanneer er teveel beperkende kaders zijn, dan zal een HSK minder tot bloei komen.

Prikkels

En misschien wel het allerbelangrijkste: hoeveel prikkels zijn er op school en in de klas? Is er een stilte ruimte waar je kind even kan bijkomen? Daar waar zijn of haar batterij even opgeladen kan worden als het ware. Daar waar het geen schoolwerk hoeft te doen, maar echt even mag doen waar hij of zij gelukkig van wordt.

En als laatste: wordt je kind gezien door de leerkracht en weet de leerkracht ook in te schatten wat hij of zijn nodig heeft? Op sommige scholen zijn er al coaches i.p.v. leerkrachten. Dat is natuurlijk al een prachtige vooruitgang. Het is zo ontzettend belangrijk dat een HSK gezien en gehoord wordt. Dat er even met hem of haar gecheckt wordt hoe het echt met hem of haar gaat. Dat er open vragen gesteld worden die het kind uitdagen tot antwoorden en dat het durft te uiten waar hij of zij mee zit. En vooral wanneer het op gevoelsniveau zit is het lastig om woorden te geven aan hoe een HSK zich voelt.

Congruent

Het is dan ook erg belangrijk dat een leerkracht congruent is. Klopt het lichaam/non-verbale communicatie ook met datgene wat de leerkracht zegt? Wanneer dit niet zo is dan voelen HSK dit haarfijn aan. Daar kunnen ze letterlijk de hele dag mee zitten. Waarschijnlijk zullen ze net zo lang blijven prikken tot de leerkracht dat laat zien wat ze voelen.

Wanneer je al dit bovenstaande leest kun je wel begrijpen dat een HSK behoorlijk vol kan zitten wanneer het uit school komt. En vaak ben jij als ouder dan de veilige haven waar het kind kan gaan ontladen. Boos zijn is namelijk echt een manier om te kunnen ontladen. Zo voert het lichaam zelf de prikkels af.

Dat boze en opstandige gedrag komt dus vaak voort uit overprikkeling. De hele dag hebben ze 100% gegeven wat maakt dat de batterij in het reserve staat bij thuiskomt. Het helpt dan om na school lekker te gaan ontladen. Hoe dan? Dat is voor elk kind anders. Hier kan buitenspelen helpen of lekker kleuren en knutselen.Wanneer een kind niet genoeg kan ontladen en te vaak overprikkeld is, dan zal het constant in het reserve van de batterij hangen. Dit kan ervoor zorgen dat je kind gaat aangeven dat het gewoon echt niet meer naar school wil gaan. Stel je voor dat jouw batterij consequent in het rood staat. Hoe zou jij je dan voelen wanneer je naar je werk moet elke ochtend?

Kort samengevat. Wat helpt je kind wel:
  • Stilte ruimte zonder schoolwerk (ook een koptelefoon kan rust bieden)
  • Congruente leerkracht
  • Visueel ingesteld onderwijs
  • Eigen zeggenschap
  • Ruimte voor creativiteit zonder beperkende kaders
  • Een leerkracht die je kind echt ziet en weet wat je kind nodig heeft
  • Ruimte maken voor je kind om lekker te kunnen ontladen na schooltijd
Deze vragen kunnen je ondersteunen bij een gesprek op een (nieuwe) basisschool:
  1. Is er voldoende aanbod om visueel-kinesthetisch te kunnen leren?
  2. Zijn de leerkrachten in staat om het kind echt te kunnen zien?
  3. Is er genoeg ruimte voor het welbevinden van het kind?
  4. Zijn er stilte ruimtes op school waar je kind kan ontladen?
  5. Zijn er genoeg creatieve uitdagingen en mogelijkheden binnen de school?

Join the Morris + Maan club

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en de ontvang de nieuwste blog, acties en inspiratie in je mailbox.

No Comments

    Leave a Reply