Menu
Bewustwording

Koemelk is voor kalfjes

“Melk is goed voor elk” en “melk de witte motor”  hele bekende reclame slogans van vroeger.
Een mooie marketing campagne van het toendertijd opgerichte Zuivelbureau, die weer gefinancierd werden door de industrie zelf. De reclame spotjes waren bedoeld om de boeren te helpen bij de toenmalige economische recessie en het overschot van koemelk in Nederland. Waarin werd verteld dat melk goed is voor sterke botten. Maar niets is minder waar! Koemelk onttrekt Magnesium uit onze botten waardoor onze botten juist poreus worden en niet sterker. Met botbreuken als gevolg.

Kalfje vs kind

Melk is van nature bedoeld voor een zuigeling. Zoals een kalfje, een lam, een veulen en in de mensenwereld een baby en een jong kind tot maximaal 6 jaar. Dus niet voor een volwassenen! Het enzym Lactase neemt af na het derde levensjaar. Hierdoor kunnen we melk niet of zeer moeilijk blijven verteren. De natuur zegt ons hier eigenlijk al mee, dat we dan geen melk meer nodig hebben.

Als je gaat kijken naar de grootte van een kalf ten opzichte van een baby, zit daar een enorm verschil tussen. Het kalf is zo veel groter! Het kleine baby lichaampje voeden met een product wat voor een veel groter dier bedoeld is, dat trekt het lichaam niet! Door de grote verschillen in de verhoudingen van de melkeiwitten t.a.v. koemelk vs moedermelk kan ons lichaam dit niet goed verteren, waardoor klachten veroorzaakt kunnen worden.

Daarnaast is de melk ook nog gepasteuriseerd. Door de verhitting worden de slechte bacteriën eruit gehaald, maar ook de goede. Ook de mineralen die zorgen voor de juiste opname gaan verloren bij de verhitting. Als je kalfjes gepasteuriseerde melk geeft van hun eigen moeder, sterven ze na een half jaar. Waarom zouden wij onze kinderen dit geven?

Klachten

Veel voorkomende klachten die door koemelk veroorzaakt kunnen worden:

  • Brengt schade aan ons darmslijmvlies
  • Maakt een deel van ons immuunsysteem kapot
  • Zwaar te verteren
  • Vermindert de opname van mineralen
  • Calcium is zeer moeilijk uit de melk te halen door ons lichaam
  • Remt de opname van vitamine B12
  • Onttrekking van Magnesium
  • Geeft botontkalking
  • Geeft allergieën en intoleranties
  • Bij een tekort aan het mineraal zink, kun je juist een melkverslaving krijgen
  • Huidproblemen zoals eczeem
  • Problemen in de luchtwegen
  • Problemen in het centrale zenuwstelsel
  • Chronische verkoudheid
  • Bijholteontstekingen
  • Bronchitis
  • Astma
  • Hooikoorts
  • Oorontstekingen
  • Migraine
  • Diabetes bij kinderen
  • Diarree, darmkrampen, opgezette buik, winderigheid
  • Maagpijn, maagkrampen
  • Colitis, ontsteking aan de dikke darm
  • Verzuring van ons lichaam, met als gevolg ontstekingen
In welke voeding zit voldoende Calcium voor sterkte botten?

In ons vaste voedsel zijn er voldoende producten waar wij Calcium wel op een goede manier uit kunnen halen. Wissel onderstaande producten af voor diversiteit.

  • Koolsoorten, vooral boerenkool, Chinese kool, groene kool, broccoli, zuurkool
  • Groene bladgroenten, vooral raapstelen, spinazie, rabarber, bieslook
  • Overige groente, vooral paprika, spruitjes, knoflook
  • Zeewier
  • Noten, vooral amandelen, hazelnoten, paranoten
  • Zaden, vooral sesamzaad, zonnebloempitten
  • Volkoren graanproducten, vooral haver, quinoa
  • Peulvruchten, vooral kikkererwten
  • Vis, vooral sardienen, wilde zalm
  • Vijgen, aalbessen
  • Pure chocolade
Alternatieven voor koemelk

Sojamelk is een veel voorkomende vervanging tegenwoordig voor koemelk. Helaas is dit geen fijne vervanging voor ons lichaam. Kinderen met een koemelk allergie hebben ook bijna altijd een soja-allergie. Of deze wordt ontwikkeld bij het drinken van sojamelk. Daarnaast werkt soja averechts voor onze hormonen. En juist die hormonen regelen zoveel in ons lichaam, die moeten stabiel zijn!

Goede “melk” die we kunnen gebruiken. Kies hierbij altijd voor de ongezoete versie.

  • Rijstmelk
  • Amandelmelk
  • Quinoamelk
  • Havermelk
  • Kokosmelk
  • Geitenmelk (met mate)
Recept

Eet of drink je in de ochtend altijd een zuivelproduct als ontbijt? Vanaf nu is dit je nieuwe ontbijt!
Je lichaam gaat hier heel blij van worden. Ook het verwarmende aspect in de ochtend zal je lichaam zeer goed doen!

Ingrediënten
. 50 gram havermout
. 250 ml amandelmelk
. 1 eetlepel pitten/zaden mix, zoals chiazaad, lijnzaad, sesamzaad, hennepzaad
. 1 eetlepel ongebrande en ongezouten noten
. 1 theelepel kaneelpoeder
. Handje blauwe bessen

Hoe te maken:
. Verwarm de amandelmelk in een pannetje met de havermout
. Roer regelmatig, zodat het niet verbrand
. Voeg de kaneelpoeder toe als het papje aan het indikken is
. Roer een minuutje zachtjes door
. Schep je havermoutpap in een kom en strooi de noten, pitten/zaden mix en de blauwe bessen er overheen.

Eet smakelijk!

In de volgende blog ga ik dieper in op het onderwerp melk.  De natuurlijkste melk die er voor jullie kinderen bestaat, borstvoeding!

Wil je nu al meer lezen over de invloed van voeding op ons leven? Lees dan eens de blog Suiker: de stille killer of de blog De darmen: ons tweede brein.

Liefs, Joni


Eerdere berichten door Joni

No Comments

    Leave a Reply