Menu
Bewustwording

Schermtijd: zo ondersteun je jouw kind

“Mama, mag ik mijn schermtijd?”, een vraag die hier dagelijks gesteld wordt. En eerlijk is eerlijk, hoe verleidelijk het ook is om je kroost heerlijk even achter een schermpje te zetten (lees: zelf ook even rust te hebben), vaak transformeren ze tot kleine monstertjes wanneer het schermpje weer uit moet. Maar hoe zorg je nu voor de juiste balans? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat ze zelf leren omgaan met hun schermtijd?

Overprikkeling

Laten we eerst dit maar even uit de wereld helpen. Schermtijd is nooit een vorm van ontlading. Al lijkt het soms wel zo wanneer ze dan eindelijk even rustig naar een schermpje staren, niet is minder waar. Schermtijd is een verlenging van de prikkels. Alsof het lichaam als het ware even in een sluimer modus gaat.

Is je kind overprikkeld voor het zijn of haar schermtijd neemt, dan zal het daarna dus nog steeds net zo overprikkeld zijn. En vooral wanneer je een kind hebt wat hier dus heel gevoelig voor is. Als het schermpje weg is, duurt het vaak ook niet lang tot de bom barst. Van een kind dat zal gaan “prikken” of vervelen bij een ander, tot het barsten van de bom.

Hoe herken je nu of je kind overprikkeld is en hoe zorg je ervoor dat je kunt voorkomen dat die bom barst. In de blog Fases van overprikkeling: zo herken je ze bij je kind lees je er alles over.

Grenzen stellen

Het eerste wat je kind zal helpen met de schermtijd is het geven van grenzen. Grenzen geven vaak veel houvast bij je kind. Zo weet het waar het aan toe is en dat zal veel onrust wegnemen. Minder onrust en meer duidelijkheid zorgt voor minder overprikkeling. Spreek dus af met je kind hoe lang het per dag zijn/haar schermtijd mag hebben. Hieronder zie je een overzicht van de richtlijnen voor schermgebruik per leeftijd. Houd dit aan als een leidraad, maar geen enkel kind is natuurlijk hetzelfde. Kijk dus ook goed naar wat jij denkt dat je kind aan kan. Hier is bijvoorbeeld de afspraak een half uur door de weeks en 45 min in het weekend.

Richtlijn schermtijd per leeftijd
Kinderen van 0 tot 2 jaar: maximaal vijf minuten per dag
Kinderen van 2 – 4 jaar: maximaal 30 minuten per dag
Kinderen van 4 – 6 jaar: maximaal 1 uur per dag (liefst 4 x 15 minuten)
Kinderen van 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag (liefst 2 x 30 minuten)
Kinderen van 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1,5 uur per dag.
Kinderen van 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur per dag.
Kinderen 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag.
Bron: Ouders van Nu

Daarnaast is het fijn voor je kind om te weten wanneer het zijn of haar schermtijd mag inzetten. Heb je een heel gevoelig kind, wat veel baat heeft bij rust en structuur? Dan is het verstandig om elke dag een vast tijdstip te geven.

Ontladen

Nu je weet dat schermtijd niet zal zorgen voor ontprikkeling, is de gouden tip: ontladen!
Zorg dat er ruimte is voor je kind om te kunnen gaan ontladen. En dan vooral lekker terug gaan dat lijf in. Ze hebben immers lang in hun hoofd gezeten. Buitenspelen of even lekker wat oefeningen is iets wat kan helpen. Dus die achterdeur open en even lekker buiten laten uitrazen.

Zelfregulatie

Het is slim om je kind op jonge leeftijd al te leren hoe het oke kan blijven wanneer hij/zij achter een scherm zit. Als je dit consequent met hem of haar oefent, dan zal het ook op latere leeftijd hier veel baat bij hebben.
Wat je kunt doen: zorg ervoor dat je kind elke 10 min (beetje afhankelijk van de leeftijd en de schermtijd) contact maakt met zijn lichaam. Een bodycheck noemen we het hier ook wel. Laat het bijvoorbeeld even wiebelen met de tenen. Of span en ontspan je billen eens.
Is je kind nu al wat ouder dan kun je het bewust even een connectie laten maken met zijn of haar lichaam. Hoe voelt je buik? Heb je honger of dorst? Hoe voelt je nek? Zit je ontspannen? Of hoe zit het met je benen? Voelen ze rusteloos?

Op deze manier kan je kind zelf zijn lichaam en behoeftes gaan reguleren. Hoe vaker je dit oefent, hoe meer een handeling het zal worden. En voor je het weet beheersen ze dit als ze dertig zijn en hele dagen achter een scherm doorbrengen.

Maar misschien is dit ook wel een goede tip voor ons. Hoe staat het met jouw lichaam nu je dit leest? Weet jij wat je lichaam nu nodig heeft?


Lees meer

No Comments

    Leave a Reply