Menu
Eten

Borstvoeding, iets natuurlijkers bestaat niet.

De voeding en levenswijze van de moeder bepalen de kwaliteit van haar borstvoeding. Hoe gezonder de moeder leeft, des te meer ze bijdraagt aan de natuurlijke rijping en het natuurlijk functioneren van de spijsverteringsorganen en darmflora van de baby. Ook de diversiteit in het voedingspatroon van de moeder, geeft een diverse “smaak” aan de borstvoeding. Jouw kindje wordt op deze manier al aan verschillende smaken blootgesteld. De kans dat jouw kindje deze smaken later ook lekker gaat vinden is aanzienlijk groter.

Door: Joni Beysens Fotocredits: Builtbybritt

Een tricky onderwerp

Een blog over borstvoeding… een tricky onderwerp. Dat is wat ik te horen kreeg in mijn omgeving, toen ik vertelde dat dit het volgende onderwerp van mijn blog was. Vooral omdat ik zelf geen kinderen heb, nooit geen borstvoeding heb gegeven en dus ook niet weet hoe het voelt. Hier moest ik even over nadenken en heb zelfs getwijfeld of ik dit onderwerp moest laten varen.

Maar al snel was ik erachter dat ik juist over dit onderwerp wil schrijven. Ik vind het een enorm fascinerend onderwerp! Waarom? Geen idee. Misschien omdat het de eerste basisbehoefte is van ons allemaal. Misschien wel omdat het een van de natuurlijkste dingen is op deze aardkloot. Misschien wel omdat het steeds meer uit ons “normaal” beeld verdwijnt. Of misschien ook wel omdat heel veel vrouwen niet weten hoe ze nog beter voor hun borstvoeding kunnen zorgen.

In ieder geval, ik vind het een geweldig mooi onderwerp en deze mag zeker niet ontbreken in mijn reeks om over te schrijven. Dus lieve mama’s in spe, dit is een advies uit de grond van mijn hart. Een advies voor iedere zwangere vrouw die graag wil weten hoe ze nog beter voor haar lichaam kan zorgen. En kan zorgen voor de allerbeste borstvoeding voor haar kindje. En als jij kiest om geen borstvoeding te geven, ook prima! Jij voelt het beste aan wat voor jou het beste voelt om te doen. Want stress hebben is het laatste wat je bij borstvoeding geven kan gebruiken. Doe wat voor jou goed voelt!

Voordelen van borstvoeding

Het geven van borstvoeding heeft ontzettend veel voordelen. Teveel om ze allemaal op te noemen. Hieronder de aller belangrijkste.

  • Meer dan 600 probiotica bacteriën in de moedermelk die zorgen voor een sterke darmflora bij jouw baby en dus een sterk immuunsysteem.
  • Minder kans op eczeem.
  • Minder kans op voedselallergieën.
  • Minder kans op luchtwegallergieën.
  • Makkelijker verteerbaar.
  • Afweer tegen infecties.
  • Stimuleert  de ontwikkeling van de motorriek.
  • Stimuleert de ontwikkeling van het afweersysteem.
  • Stimuleert de ontwikkeling van de ogen.
  • Stimuleert de ontwikkeling van de spijsvertering.
  • Stimuleert de ontwikkeling van het zenuwstelsel en hersenen op natuurlijke wijze.
  • Op latere leeftijd een lager risico op overgewicht.
  • Kans op overvoeding is kleiner, omdat moedermelk meer verzadigd.
  • Huid op huid contact geeft extra binding.
  • De samenstelling van eiwitten en vetten van moedermelk verandert gedurende de zuigelingenperiode naar de behoefte van het kind.
Wat kun je het beste eten?

Borstvoeding zit bomvol goede voedingsstoffen en het geven ervan kost energie. Hiervoor heb je een voorraadje voedingsstoffen nodig, anders gaan er tekorten ontstaan bij jou en jouw kindje. Deze krijg je alleen binnen als je gezond en gevarieerd eet.  En dan bedoel ik ook echt gevarieerd!

  • Eet minimaal 30 verschillende soorten groenten per week. Dit is trouwens voor iedereen heel belangrijk, niet alleen voor een borstvoeding gevende moeder.
  • Eet minimaal 500 gram groenten per dag. Maar nog liever 700-800 gram.
  • Eet 2-3 stuks fruit per dag.
  • Suppleer omega 3 (visolie). 
  • Kies voor glutenvrije granen, zoals volkoren rijst, quinoa, havermout.
  • Neem zoete aardappel i.p.v. gewone aardappel.
  • Eet verse peulvruchten zoals sperziebonen en snijbonen.
  • Eet voldoende eiwitten, zoals vlees, vis, zaden en eieren. Hier heb je meer behoefte aan in deze periode.  Eet 1,4/1,5 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Ook in groenten komen eiwitten voor.
  • Eet minimaal 2x in de week vette vis(geen kweekvis).
  • Haal goed vetten naast vis uit olijven, pitten, zaden, avocado, olijfolie extra vierge en kokosolie. Ben niet bang om deze goede vetten te eten, je hebt ze nodig!
  • Drink 2 tot 2,5 liter water, kruidenthee of groentesap per dag.
  • Drink geen alcohol.
  • Geen tot minimaal gebruik van cafeïne.
  • Vermijdt koemelk producten.
  • Vermijdt tarwe producten.
  • Vermijdt soja producten.
  • Vermijdt geraffineerde suiker.
  • Vermijdt het gebruik van transvetten, zoals margarine, halvarine, bakolie, brood, snoep, cake, koekjes, mueslirepen, beschuit, ontbijtgranen, pindakaas. Veel transvetten vermindert de voedingswaarde van de moedermelk.

Daarnaast is het advies aan de zwanger vrouw om 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum al te starten met het weglaten van allergenen voeding. Dit om ervoor te zorgen dat op het moment van de geboorte van jouw kindje, de moedermelk geheel vrij is van allergenen waar de baby op kan reageren.

Allergenen die weggelaten dienen te worden zijn koemelkproducten*(soms ook geiten zuivel), sojaproducten, tarweproducten, pinda’s. Ook alle bewerkte producten met e-nummers dienen vermeden te worden.

Allergenen zijn tot 3 dagen na de consumptie in moedermelk aan te treffen.

Hoelang geef je borstvoeding

Hoelang jij jouw kindje borstvoeding geeft is natuurlijk helemaal aan jou, aan hoelang jouw lichaam het blijft aanmaken en hoelang het lukt in jouw dagelijkse planning en werkomgeving. Tegenwoordig vindt men “het een beetje raar” als je zegt dat jouw kindje 1 jaar is en nog borstvoeding krijgt. Maar waarom? Het is uit ons “normaal” beeld verdwenen. Maar iets normalers en natuurlijkers bestaat er eigenlijk niet. Weet je wat pas raar is, dat wij koemelk drinken. Maar goed, daar ging mijn vorige blog ‘Koemelk is voor kalfjes‘ over.

Na 6 maanden kun je jouw kindje langzaam laten wennen aan kleine beetjes vast voedsel. Pas vanaf dan zijn de darmen van een baby sterk genoeg om kleine beetjes vast voedsel te kunnen verteren naast de borstvoeding. Eerder is dit echt niet aan te raden! Vanwege de onrijpe darmen van jouw kindje. Helaas is dit een veel voorkomend iets dat niet wordt nagestreefd. Zelfs niet door het consultatiebureau.
In mijn volgende blog ga ik jullie vertellen hoe de vork in de steel zit over dit specifieke onderwerp.

Wat als borstvoeding niet lukt?

Laten we voorop stellen dat als het niet lukt om borstvoeding te geven aan jouw kindje, je geen andere keuze hebt dan flesvoeding. En welke flesvoeding je jouw kindje het beste kan geven is dan misschien een raadsel.

Er liggen een aantal standaard merken in de winkel, maar zijn ze goed? Alles wat in de winkel ligt is gekeurd en voldoet aan bepaalde veiligheidseisen. Dus in dat opzicht zijn het “veilige” producten. Helaas is deze flesvoeding in elkaar “geknutseld” van allerlei losse componenten met grote eiwitten van koemelk die zwaar te verteren zijn voor een baby. Daarnaast stimuleert koemelk de slijmproductie. Wat weer kan zorgen voor snotneuzen en oorontstekingen. Ook zit er vaak soja in, een allergeen en niet gezond.

Een mooi alternatief voor flesvoeding is flesvoeding gebaseerd op geitenmelk. Ook hierin zijn er verschillende varianten. De flesvoeding van het merk Nannycare*  is een goede keuze. Deze is zo natuurlijk mogelijk, bevat geen koemelk en geen soja.

Wil je graag hulp bij het geven van borstvoeding, lactatiedeskundige zijn hierin gespecialiseerd. Ze kunnen je adviseren en begeleiden in jouw borstvoedingsproces.

Liefs,
Joni

*Dit bericht is niet gesponsord.


Eerdere berichten door Joni

No Comments

    Leave a Reply