Menu
Eten

De darmen: ons tweede brein

Onze darmen zijn belangrijker dan je denkt. Tijdens de vaginale geboorte geef je als moeder jouw darmflora mee aan je kindje. Daardoor bepaal je de darmflora van de baby. Hoe gezonder jouw darmflora is, hoe gezonder jouw kindje en hoe lager het risico op infecties en allergieën. Het is daarom belangrijk dat jouw darmflora voor de bevalling optimaal is! 

Hoe zit het in elkaar?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat als je weet hoe mooi ons lichaam in elkaar zit, de motivatie voor een gezonde voeding vele malen groter is. Daarom heb ik als eerste onderwerp gekozen voor onze darmen! Want als onze darmen niet goed functioneren, lopen de vele processen in ons hele lichaam niet goed. De traditionele Chinese geneeskunde zegt zelfs, “de dood ligt in de darmen”.

Onze darmen zitten vol met miljoenen darmbacteriën; de darmflora en is meteen ook voor 70%-80% ons immuunsysteem en daarmee onze weerstand. Een goede darmflora helpt niet alleen voor de vertering van voedsel. Voor de aanmaak van bepaalde vitamines, absorptie van mineralen en de grootste producent van hormonen moeten we ook in de darmen zijn. Het gelukshormoon serotonine wordt voor 90%-95% in onze darmen aangemaakt.

Verkeerde voeding, medicijngebruik, langdurige stress en antibiotica kunnen onze darmwand(darmslijmvliezen) kapot maken. De goede darmbacteriën nemen af en de ziekmakende darmbacteriën zien kans om zich te vermenigvuldigen. Het opnemen en transporteren van ons voedsel is dan verstoord, waardoor hele kleine gaatjes in de darmwand kunnen ontstaan en voedselbestanddelen in ons bloed lekken. Zo ontstaan er reacties die op lange termijn weer kunnen zorgen voor o.a. spijsverteringsproblemen, allergieën, depressiviteit, fibromyalgie, migraine, reumatische klachten, psychische aandoeningen en huidprobleem zoals acne en eczeem.

De verbinding.

Onze darmen staan in verbinding met onze hersenen via een zenuw, de nervus vagus. Ze sturen heel de dag door signalen naar elkaar, op deze manier communiceren ze. De communicatie verloopt onder andere door middel van signaalstoffen die de darmbacteriën uitscheiden. Je kunt dus nagaan wat er kan gebeuren met onze hersenen. Of nog belangrijker, die van een opgroeiend kind, als we niet gezond eten en de ziekmakende darmbacteriën zich vermenigvuldigen. Ze geven minder goede communicerende signaalstoffen af aan onze hersenen, die weer kunnen zorgen voor gedragsproblemen. Uiteindelijk kunnen ze leiden tot verdere geestelijke klachten zoals angst, depressie en Alzheimer.

Uit onderzoek is ook gebleken dat symptomen kunnen verminderen bij iemand met ADHD en Autisme door specifieke voeding en de juiste darmbacteriën. Zelf ben ik hier het levende voorbeeld van als (voormalig) stuiterbal.

Hoe zorg je goed voor je darmen?

Beperk het aantal eetmomenten:
. Voor kinderen van 1 tot 4 jaar, 4 maaltijden. Ontbijt, tussendoortje, lunch, diner. Minimaal 3 uur en maximaal 5 uur tussen de eetmomenten.
. Voor kinderen van 4 tot 18 jaar, 3 maaltijden. Ontbijt, lunch, diner. Een tussendoortje op een dag mag, hoeft niet.
. Voor iedereen vanaf 18 jaar: 3 maaltijden per dag, ontbijt, lunch, diner.

Goed kauwen:
. Het beste is zo’n 30 keer per hap. “Ja ik weet het”, dat klinkt veel! Gemiddeld kauwen wij zo’n 6x per hap, veel te weinig dus! Maar hoe meer je kauwt, hoe beter je lichaam het kan verteren.

Scheid je voeding:
Dat wil zeggen, scheid je eiwitten van je koolhydraten. Dit om ervoor te zorgen dat de opname van je voeding optimaal wordt benut en om rust in je darmen te creëren. Je maakt combinaties als:
. Vlees met groente
. Vis met groente
. Granen/aardappelen met groente
. Kaas met groente

Met supplementen:
. Door middel van het gebruik van pre en probiotica(vezels en goede bacteriestammen) kun je je darmflora aanvullen. Zelf ben ik voorstander van de sachet zakjes. Op deze manier heb je bij een kuur van 30 dagen elke dag een nieuw zakje met de optimale vorm van de bacteriestammen. In de supermarkt heb je in het koelschap de zogenaamde yoghurtdrankjes met goede darmbacteriën. Leuk die reclame! Maar helaas zitten deze drankjes vol met suiker, is de mix van bacteriestammen onvoldoende en ze blijven niet lang in onze darmen hangen. Je hebt er dus helemaal niets aan. Bij aankoop van supplementen vraag advies bij de natuur- of supplementenwinkel. Voor kinderen heb je probiotica speciaal gebaseerd op de dagelijkse behoefte van kids.

Voeding waar onze darmen heel blij van worden:

. Vezels: Veel Groenten! Fruit, volkoren producten(geen tarwe), noten.
. Gefermenteerde voeding: Zuurkool, kimchi, kombucha, gefermenteerde kool, misopasta, zuurdesem.
. Omega 3 vetzuren: Zoals vette vis(geen kweekvis), wilde zalm, haring, makreel, sardienen, ansjovis, botervis.
. Voeding met glutamine: Zoals avocado, geitenkwark, rundvlees, wild, kip, ei, haring, makreel, tonijn, schelpdieren.
. Voeding met collageen: Bouillon getrokken van de botten/graten van kip, rund of vis.

Wat je het beste kan vermijden of beperken?

Naast alle kant en klaar maaltijden/producten en pakjes/zakjes nog een aantal voedingsmiddelen waar onze darmen niet gelukkig van worden.
. Gluten: Deze kun je vervangen door meelproducten zonder gluten. Zoals boekweit, haver, rijst, amarant, gierst, quinoa, teff.
. Gefrituurd voedsel, transvetzuren, zonnebloemolie, margarines: Vervang deze door extra vierge olijfolie, koksolie, roomboter, ghee.
.Koemelkproducten: Vervang koemelkproducten door geitenzuivel(met mate), havermelk, amandelmelk, rijstmelk, quinoamelk, kokosmelk.
. Varkensvlees: Vervang deze door rund, wild, kip, lam.
. Geraffineerde koolhydraten: Wit brood, witte pasta, witte bloem, witte rijst, alle witmeelproducten.
. Alcohol: Er is geen drankje met alcohol wat goed voor ons is. Drink water of kruidenthee.
. Suiker: Het allerbelangrijkste voedingsmiddel om te vermijden voor onze darmen. Zo lekker, zo verslavend, maar helaas zo giftig. Koek, snoep, gebak, toetjes, ijs, taart, chocolade, frisdrank, vruchtendrank, siroop, ijs, cornflakes e.d., zoet broodbeleg het liefste vermijden.

Lieve mensen, dit is een hele lijst om te gaan veranderen! Doe dit daarom ook stap voor stap en verander een ding tegelijk. In de volgende blog vertel ik jullie alles over suiker. Een van mijn favoriete onderwerpen als (ex)suikerverslaafde! Wat suiker met ons lichaam doet, welke vormen van suiker een gezondere optie zijn en lekkere en gezonde “snoeperijen” die je aan je kids kunt geven!

Liefs,
Joni


*Deze blog bevat affiliate links

Eerdere berichten van Joni





3 Comments

  • Gerrianne
    15 maart 2021 at 12:38

    Wat een fijne blog! En ik kan niet wachten op de volgende over suiker…daar ben ik nu juist zo mee bezig. Onze hoogsensitieve dochter (met sterke wil) heeft snel last van boze buien als ze hongerig is en dat is ze nogal snel. We hebben dit pas net ontdekt en geven haar dan vaak even snel een koekje oid…zelf eet ze het liefst de hele dag chocola (vlokken/hagelslag) of snoep… Ik ben me er heel erg van bewust dat dit een quick fix is, en juist helemaal niet gezond, maar ben dus nog op zoek naar wat ik haar dan wel kan geven (en wat ze zo even zelf kan pakken).

    Reply
  • Joni
    15 maart 2021 at 15:30

    Hoi Gerrianne,
    Dankjewel, leuk dat je de blog hebt gelezen! Wat goed dat jullie ontdekt hebben dat jullie dochter op deze manier reageert als ze boos en hongerig is. Het is een hele logische reactie van het lichaam, haar bloedsuiker schommelt hierin waarschijnlijk continu. Vooral als je aangeeft dat ze het liefste chocolade(vlokken/hagelslag) en snoep eet. Als vervanging voor het koekje zou je ervoor kunnen zorgen dat er in de koelkast standaard een bakje met rauwkost, een groente smoothie, plakje gerookte zalm,  stukje kipfilet, bakje geitenyoghurt/blokje geitenkaas(niet dagelijks) voor haar klaar staat. Ongezoute/ongebrande nootjes zijn ook een optie, of een stukje kokos. Mocht er iemand in de buurt zijn die haar kan helpen, is een kopje soep ook een goede keus.

    Groetjes,
    Joni

    Reply
  • Wendy
    15 maart 2021 at 16:18

    Hoi Joni,

    Wat een mooie en duidelijke blog heb je weer geschreven, SUPER!

    Dankjewel voor het delen en ik kijk uit naar de volgende😉.

    Reply

Leave a Reply